MİLET

ANTİK ÇAĞ'IN BİLİM MERKEZİ

      Didim gezimizin sonunda eve dönerken kahverengi Milet tabelasını görünce direksiyonumuzu o yöne çevirdik. Çok kısa süre içinde de Milet antik kentine vardık. 

      Didim'de yat turundan dönmüşüz, ıstakozdan halliceyiz. Hava yavaş yavaş kararmaya yüz tutmuş. Milet Müzesi çoktaaaan kapanmış. Antik kent tüm heybetiyle ve ürkütücülüğüyle karşımızda dimdik ayakta... Korku filmi fragmanlarının ilk 10 saniyesi yaşıyorum o anda. Daha önce antik kent mi görmedim? Hayır...
Ama Milet'te garip bir hava var.


      Bir kere etrafında tel örgü, güvenlik vb. hiçbirşey yok. İn cin top oynuyor. Kentin girişinde sanırım bir gözlemeci vardı gezebilir miyiz diye sordum uzaktan bağırarak.. Evet cevabı alıyorum.

      Antik kent gezmek isteyenlere en büyük önerim güneş tepedeyken gezmemeleri... Biliyorsunuz bu tür kentler mermerden yapılıyor ve güneş ışınlarının 12563 bin katını sizin üzerinize yansıtıyor :) Bir de Egenin temmuzunu düşünün vay halinize... Tamam evet akşamüzeri şuan. E gez hadi Milet'i diyorum kendime. Iııı ıhhh  olmazzz :) Çok ürkütücü.

      
      Efendim bu kent canlılığının zirvesinde olduğu zamanlarda biri askeri biri ticari olmak üzere iki limana sahip olan bir kıyı şehriymiş. Yani tiyatro önceden deniz kenarındaymış. Ama bugün Büyük Menderes nehrinin taşıdığı alüvyonlar sayesinde günümüzde denizden oldukça uzaklaşmış. Okulda öğrendiğimiz ve günlük yaşamda pek kullanmadığımız alüvyon kelimesi, burada kendini göstermiştir. Bakın işte lazım oldu :) Gerçekten çok sevdiğim coğrafyacılara selam ediyorum. Bak yaa o günlere dönesim geldi :( 

      Milet okulu pozitif bilimlerin öncüsü olarak kabul edilir. Zor geometri problemlerinin kurtarıcısı Thales teoreminin sahibi Thales de Miletli'dir. Milet'te yaşamış bir diğer filozof Anaksimandros Thales'in öğrencisidir ve  güneş saatinin mucidi ve astronominin kurucusu olarak bilinir. Bu kadar teorik bilgi yeter...

      Benim korkuma geri dönelim. Tiyatronun müthiş bir akustiği var ama korkuyorsanız konuşmalarınız yankılanarak kulaklarınıza ulaşabilir ve tünellerden tıkırtılar geldiğine yemin edebilirsiniz.



      Efes gibi din merkezi değil de bilim merkezi olmasının günahını şimdiki bakımsızlığı ve yabaniliğiyle ödüyor zavallı kent...

      Mideniz bulanmasın diye resmin küçük halini ekliyorum.Turistlerden çok çobanlar uğruyor demek ki buralara... Sonra da yurt dışına kaçırılan eserlerimiz için dövünüyoruz. Elimizdekilere çok iyi bakıyormuşuz gibi... 


       Havanın iyice kararmasıyla Milet'e veda ediyorum. Ürkütücülüğü ve heybetiyle baş başa bırakarak...

Didim Gezim